Rychlý prodej nemovitosti a klientova (ne)pochvala

Rychlost, za kterou se podaří prodat vaši nemovitost je jeden z parametrů, kterým se všichni realitní makléři rádi pochlubí. Prodat rychle je sice pojem trochu relativní, ale obecně je určitě jedním z cílů promyšleného a profesionálně vedeného prodeje jakékoliv nemovitosti. Je jasné, že logickým protipólem rychlého prodeje je prodejní proces  zdlouhavý, vlekoucí se, tím samozřejmě pro prodávajícího prodej stresující, a to si určitě nikdo soudný nepřeje.

Na rychlost prodeje má vliv celá řada okolností, je to především nastavená prodejní cena, typ nemovitosti, lokalita, ale třeba i momentální konkurenční nabídka v určitém čase. Nákupní apetit tlumí či popohánějí i měnící se podmínky na trhu nebo očekávání avizovaných změn, třeba změny daní, hypotéčních sazeb nebo zákonů, které  s nemovitostmi nějak souvisejí.

Tedy chtělo by se říci, rychlý prodej, vždy dobrý prodej a důvod realitku či makléře pochválit. Nemusí to, alespoň z pohledu psychologie prodávajícího, ale být vždy tak. Moc se o tom nemluví, ale zkušení makléři potvrdí, že v případě velmi rychlého prodeje, a to i za původní nezlevněnou cenu,  tedy řekněme v řádu dnů nebo jednoho dvou týdnů, často narazí u prodávajícího na rozpaky, které se nemusejí rozplynout ani v době, kdy už je nemovitost dávno úspěšně prodaná. Výsledkem někdy bývá jakési mírné rozčarování prodávajícího, který, ačkoliv to třeba neřekne úplně nahlas, se na makléře trochu zlobí. Je to na první pohled paradox, ale všechno má svoje příčiny a následky. Jak je to možné a je za rychlost nepochválený makléř vinen?

  1. Síla rozhodnutí prodat – ne všichni prodávající, ačkoliv si to sami úplně nepřiznají, jsou opravdu rozhodnuti prodat, prodej třeba i fakticky začnou, ale vnitřně a stoprocentně přesvědčeni nejsou. Pokud se objeví rychlý vážný kupec, jsou trochu zaskočeni, přece jenom, představa, že během pár týdnů už ve svém domě či bytě, třeba po dlouhých letech, bydlet nebudou je zaskočí.
  2. Prodám a co dál – někteří prodávající tak nějak počítají s tím, že prodej se potáhne, že bude čas si ještě promyslet, kde budou dále bydlet a co s tím vším souvisí. Přichází automaticky i stres ze změny a pořízení nového bydlení, třeba prodej a nákup nemovitostí  nové není vždy jednoduché časově sladit.
  3. Pocit prohry – pro některé prodávající je rychlý prodej jejich nemovitosti automatickým důkazem, že prodali příliš levně, že nemovitost „měla na víc“. Typicky tento pocit vzniká u žádaných nemovitostí, kde se vážný zájemce může objevit hned na prvních prohlídkách. Dobrý makléř ale umí vycítit, zda je to pouze ono štěstí, které potkalo připravené, nebo zda je skutečně zájem o něco větší, než se očekávalo, a to i při dobře nastavené prodejní ceně. Měl by také poznat, zda-li akceptovat například žádost rychlého zájemce o rozumnou slevu nebo ne, zda s více zájemci vyjednávat. Možností bývá většinou víc – prodávající může reflektovat nejvyšší nabídku, může upřednostnit zájemce s hotovostí apod.

A závěr ? Uvažujete-li o prodeji svojí nemovitosti, ještě než začnete prodávat, ať už s pomocí realitního makléře nebo sami, vždy se utvrďte, že je to rozhodnutí, o kterém jste naprosto přesvědčeni, zvažte všechna pro a proti. Připravte se na to, že nemovitost chcete prodat, nikoliv jen prodávat a ostrý prodej určitě neberte pouze jako test zájmu a ceny. Mimochodem,  nereálná cena by nikdy neměla být vaší „pojistkou před rychlým prodejem“, kterého se v podstatě z nějakých důvodů bojíte. A makléři ? Tady je rada drahá, pokud s prodávajícím klientem komunikují, respektují jeho cenu a tu úvodní na základě analýzy dobře nastaví,  cenu případně  snižují pouze s jeho souhlasem, potom jim za rychlý prodej rozhodně nelze nadávat, naopak. A ona nepochvala? Řekněme, že ta k práci realiťáka občas patří, ačkoliv v případě férového a profesionálně vedeného rychlého prodeje určitě spravedlivá není.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>